close
SCRIPTOO
AppINFOR PLINSTALL

Nowy trend, nowy benefit: wsparcie w wykonywaniu obowiązków domowych

Oczekiwania Polaków względem pracodawców mocno się zmieniły, a możliwość utrzymania tzw. work-life balance wyrasta na coraz bardziej pożądaną cechę miejsca pracy. Trend ten znajduje swój wyraz w szybko rosnącym wyborze zupełnie nowych, innowacyjnych benefitów pracowniczych, obliczonych na budowanie dobrego samopoczucia pracowników i pomagającym firmom w utrzymaniu najlepszego personelu.

Po masowym przejściu na pracę zdalną, związanym z wybuchem pandemii, rynek pracy trwale się zmienił. Z badań Grafton Recruitment oraz CBRE wynika, że aż 64% pracowników chce jedynie częściowo wrócić do biura, a 26% badanych deklaruje, że optymalnym rozwiązaniem byłaby dla nich praca zdalna w pełnym wymiarze. Zarazem pandemia pokazała, jak ważne jest utrzymanie w firmie kompetentnego zespołu, który w trudnych czasach pozwolił firmom na zachowanie standardów jakości pracy pomimo zamkniętych biur.

Pracodawcy już dawno zdali sobie sprawę z tego, że pracowników przyciąga do firmy nie tylko wynagrodzenie, czy chęci rozwoju, ale również benefity pracownicze, które stały się pożądanym wyróżnikiem w walce o talenty. Odpowiednio dobrane świadczenia pomagają skutecznie rekrutować zespół i utrzymywać stałe zatrudnienie. I choć sam koncept benefitów nowy nie jest, to ich zakres i różnorodność wyraźnie się zwiększają.

Popyt na dobre samopoczucie

Nieprzypadkowo za jeden z zawodów przyszłości uchodzi stanowisko Wellbeing Manager - wyniki badań ujawniają rosnące zapotrzebowanie na dbałość o dobrostan pracowników. Chociaż z raportu Nationale Nederlanden wynika, że spośród benefitów w Polsce najbardziej na popularności zyskały ostatnio grupowe ubezpieczenie na życie (29%) i prywatna opieka medyczna (26%) - czyli dość tradycyjne sposoby dbania o personel – to ponad 72% pracowników uważa, że pracodawcy powinni wprowadzić także benefity związane z kondycją psychiczną.

To oczekiwanie dało się zaobserwować już w minionym roku. Z badania Grafton Recruitment i CBRE dowiadujemy się, że w kwietniu 2020 r. aż 80% respondentów zadeklarowało, iż coraz istotniejsza staje się strategia dbałości firmy o ich dobre samopoczucie. Z raportu „Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych" wynika, że dla rodziców istotnym czynnikiem stało się radzenie sobie ze stresem (47.1%) oraz spokój i mindfulness (45.7%). To wyjaśnia skąd biorą się inicjatywy w rodzaju np. dopłat do kursów jogi dla pracowników czy dzień w SPA.

Ulga w obowiązkach domowych

Joga nie jest jednak odpowiedzią na wszystko. Szczególnym wyzwaniem, zwłaszcza dla rodzin z dziećmi, jest godzenie życia zawodowego z prywatnym. Jak im to ułatwić? Kluczem jest innowacyjne rozwiązanie. Przykład? Badania pokazują, że 96% Polaków ceni sobie porządek, a na utrzymanie porządku przeznaczamy tygodniowo niemal 3 godziny – które można przecież wykorzystać na rekreację, rozwój lub spędzanie czasu z najbliższymi. Pomimo zamiłowania do czystości, czynności takie jak mycie okien, czy prasowanie należą do najbardziej nielubianych. Pracodawcy mogą ulżyć swoim pracownikom w uciążliwych i czasochłonnych obowiązkach domowych, zapewniając im benefit w postaci profesjonalnej usługi sprzątania. 

Czym dokładnie jest Batmaid?

Jeszcze niedawno tego typu pomysł wydawałby się pozostawać w sferze fikcji. Obecnie taki właśnie benefit oferuje pracodawcom pochodzący ze Szwajcarii startup Batmaid.  

- Nasze usługi koncentrują się wokół sprzątania mieszkań i domów, a oferta jest skierowana zarówno do klientów indywidualnych, jak również pracodawców, którzy za pomocą takiego benefitu mogą bardzo ułatwić pracownikom codzienne funkcjonowanie i dać im więcej czasu dla siebie. W Szwajcarii, gdzie działamy od kilku lat, ten model jest bardzo popularny. Widzimy również coraz większe zainteresowanie polskich firm. Trafiliśmy w niszę, a potencjał rozwoju oceniamy jako bardzo duży – komentuje Piotr Majdan, General Manager Batmaid Polska.

Z usług Batmaid skorzystało już ponad 55 tys. klientów. Ten nowy gracz umożliwia zamówienie usługi sprzątania z poziomu smartfona i przez przeglądarkę internetową. Misją Batmaid jest profesjonalizacja i legalizacja pracy w obszarze housekeepingu, co może zrewolucjonizować polski rynek nie tylko w obszarze jakości świadczonych usług, ale również standardów zatrudnienia. Nad Wisłą szwajcarska firma jest obecna od kilku lat dzięki hubowi IT, który dba o jej technologiczne zaplecze, a od początku września serwis Batmaid dostępny jest już dla mieszkańców Warszawy.

Inwestycja, która się spłaca

Odpowiednio dobrany program pracowniczy potrafi korzystnie wpłynąć nie tylko na formę i poczucie satysfakcji pracowników, ale też na kondycję finansową firmy. Przykładowo: absencja w pracy to konkretne straty finansowe i dodatkowe obciążenie pozostałych pracowników – i stąd właśnie popularność benefitów oferujących opiekę zdrowotną. Czas pokaże w jakim stopniu deklaracje pracodawców dotyczące wprowadzenia nowych programów pracowniczych wpłyną w najbliższych latach na utrzymanie i rozwój zatrudnienia oraz jakie duże oszczędności im przyniosą. Już dziś widać jednak, że stale rozszerzającą się ofertę precyzyjnie skalibrowanych benefitów pracowniczych ograniczać może wyłącznie wyobraźnia zespołu HR czy samego pracodawcy.

News