close
SCRIPTOO
AppINFOR PLINSTALL

5 wyróżników firmy, które „zareklamują” ją przed kandydatem

Rynek pracownika to nie bajka: 55 milionów firm na LinkedInie, 300 tysięcy ofert pracy miesięcznie… Jak wyróżnić się jako pracodawca? Co sprawia, że warto u Ciebie pracować?

Najważniejsze kryteria jakimi kierują się kandydaci poszukujący pracy to wysokość wynagrodzenia i przejrzysta polityka uzyskiwania awansów i bonusów, stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, a także benefity. To czego zwykle nie są w stanie wyczytać w ogłoszeniu, to kultura organizacyjna i środowisko w jakim będą pracować. Nie, „praca w młodym, dynamicznym zespole” nikogo już nie przekonuje. Jak przekonać kandydata, że to właśnie u Ciebie będzie mu najlepiej? Za pomocą argumentów ekonomicznych, racjonalnych i emocjonalnych, czyli mocnego EVP. 

Czym jest EVP?

EVP, czyli z angielskiego Employee Value Proposition, to czynniki, które wyróżniają pracodawcę. Żeby je określić i zbudować, a następnie wykorzystać w procesie rekrutacji, musimy wiedzieć kim jesteśmy, kogo potrzebujemy i jaki kierunek obieramy. Wykorzystując EVP jako część employer brandingu w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, możesz sprawić, że poznają Cię od najlepszej strony, gdy tylko wpiszą nazwę Twojej organizacji w wyszukiwarkę, natrafią na Was w social mediach czy zobaczą reklamę w TV. Pomogą Ci w tym tzw. filary EVP.

Filary EVP

Szczerość

W dobie powszechnego dostępu do Internetu nic się nie ukryje. Brak szczerości kończy się zwykle utratą zaufania pracowników. Zwłaszcza, że wszystko można zweryfikować na portalach typu GoWork.pl, Pracuj.pl, Aplikuj.pl, Praca.pl czy GoldenLine, albo w social mediach. 

- Nie budujmy wizerunku organizacji, który mija się z rzeczywistością. Kiedy już kogoś zatrudnimy, zawiedziemy oczekiwania naszego nowego pracownika i może to przynieść więcej szkód. – mówi Marta Kowalczyk-Rompała, CEO HUB HR. – Proces rekrutacyjny jest kosztowny – po co przechodzić go w kółko od nowa?

Stabilność

Masz niską rotację pracowników? Pani Stasia pracuje u Was od 30 lat? Przetrwaliście pandemię bez redukcji etatów? To powód do dumy i wyróżnik, który przyciągnie do Ciebie tych, którzy szukają bezpieczeństwa i pewności zatrudnienia. W niepewnych czasach to właśnie stabilność (ale taka niewykluczająca elastycznych warunków pracy i rozbudowanej ścieżki awansu) przyciąga kandydatów.

Atrakcyjność

Jest wiele rzeczy, które mogą być atrakcyjne dla pracownika. Atrakcyjna lokalizacja biura. Atrakcyjne produkty i usługi firmy. Atrakcyjne zadania w pracy. Inspirujące kierownictwo. Możliwości międzynarodowej współpracy czy ciekawe benefity. Praca pełna wyzwań, budowanie poczucia sprawczości, profesjonalne szkolenia i rozwój. Chciałbyś pracować w swojej firmie? Jeśli tak, zastanów się dlaczego i uwypuklij te powody. Pamiętaj jednak, że możliwe jest, że zatraciłeś już obiektywność.

- Brak dystansu do organizacji sprawia, że mamy jej mylny obraz, nie widzimy tego jak jest w rzeczywistości – ostrzega Marta Kowalczyk-Rompała na kanale „Pani i Pan HR” na YouTube. – Warto zapytać „świeżaków” co przyciągnęło ich do naszej firmy.

Emocjonalność

Przyjazna atmosfera w pracy, regularny feedback i docenianie pracowników, dobra reputacja, prestiż firmy, to skojarzenia, które chce budzić każdy pracodawca. Przy tak dużej konkurencji potrzeba jednak czegoś więcej. Jakie emocje chcesz budzić w kandydatach? Jaki wkład w ich codzienne życie ma Twoja firma? Jaki ma wpływ na świat? Co po sobie pozostawi? Zastanów się, dlaczego pracownik mógłby chcieć związać się z Twoją firmą, dlaczego to właśnie jej poświęci swój czas i energię. 

Unikalność

Jeśli w Twojej firmie pracują znane autorytety z branży, Wasza kultura organizacyjna jest słynna na całą branżę, a Wasze działania CSR zdobywają nagrody, jest szansa, że kandydaci kojarzą Twoją organizację jeszcze przed pierwszym etapem rekrutacji. Marta Kowalczyk-Rompała radzi:

- Sięgnij do wartości swojej organizacji. Bądź firmą, która jest „naj”. Najbardziej eko, najbardziej zaangażowaną w równość płac, znaną z najciekawszych realizacji, produkującą innowacyjne pomysły. Unikalne skojarzenie sprawi, że w procesie selekcji, który zachodzi w głowie kandydata wskoczysz na sam szczyt listy.

Nie pomijaj żadnego z filarów! Jeśli skupisz się np. tylko na atrakcyjności wynagrodzenia, może okazać się, że konkurencja wprowadzi podwyżki i Twój największy atut upadnie. 

Czyje to zadanie?

EVP to narzędzie na styku marketingu i human resources. Dlatego zespół, który będzie pracował nad jego zidentyfikowaniem, budowaniem oraz wdrażaniem do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej powinien składać się z reprezentantów działu HR, osoby odpowiedzialnej za employer branding (działHR/PR), marketingu oraz członków zarządu.

- Małe firmy nie mają tak rozbudowanych struktur, więc zaniedbują employer branding – komentuje Marta Kowalczyk-Rompała, CEO HUB HR. – Na szczęście można poprosić o pomoc zewnętrzne firmy i doradców zajmujących się EVP, EB czy w ogóle rekrutacją.

News