close
SCRIPTOO
AppINFOR PLINSTALL

Praca poza biurem – czy to niekończące się wakacje?

Ponad połowa pracodawców (55%) oferuje pracownikom możliwość pracy z domu, wynika z badania Hays . Z początkiem pandemii i wprowadzeniem obostrzeń sanitarnych wykonywanie służbowych obowiązków w trybie home office – stało się swego rodzaju koniecznością. Niektórym ten model współpracy dał się we znaki, ale finalnie zarówno firmy, jak i pracownicy dużo na tym zyskali. Prawie 9 na 10 pracujących zdalnie deklaruje, że chciałoby, aby ten model zatrudnienia utrzymał się nawet po opanowaniu pandemii – warto jednak zauważyć, że wykonywanie służbowych obowiązków z miejsca innego niż biuro nie ma negatywnego wpływu na produktywność i efektywność zespołów, wbrew temu, jak niektórzy postrzegali pracę zdalną wcześniej.

Praca w domu ma również pewne (łatwe do wyeliminowania) wady

Na możliwość większej elastyczności przy wykonywaniu służbowych obowiązków ma wpływ dynamiczny proces digitalizacji firm, który pozwala na pracę w dowolnym miejscu bez utraty ciągłości procesów. Z perspektywy pracownika praca z domu wiąże się z wieloma pozytywnymi aspektami. Jednym z najczęściej wymienianych jest oczywiście oszczędność czasu, który w dużej mierze był marnowany na dojazdy (często w korkach) do biura. Teraz, z perspektywy pory roku, ta oszczędność wydaje się jeszcze bardziej nabierać na wartości, ponieważ dzięki niej członkowie zespołów mogą korzystać z wakacyjnej pogody.

O ile lokalizacja miejsca wykonywania służbowych obowiązków, nie ma aż tak wielkiego znaczenia w kontekście wydajności zespołów – to o komforcie pracy w domowym biurze można by już podyskutować. Wbrew pozorom, to, czy siedzimy przy biurku w firmie, czy na kanapie w domu albo na leżaku na balkonie, ma znaczny wpływ na poziom koncentracji podczas pracy. Przede wszystkim, znaczenie mają komfortowe warunki – dopasowany fotel lub krzesło czy wysokość blatu roboczego – które w dużej mierze wpływają na samopoczucie i postawę ciała. Przez niewygodne i niedopasowane do potrzeb stanowisko pracy członkowie zespołów znacznie szybciej będą odczuwać fizyczne zmęczenie i związaną z tym frustrację. Wszelkiego rodzaju zakłócenia, a zwłaszcza hałas, mogą zagrażać również naszej produktywności – jednak można temu łatwo zaradzić.

Rozwiązania technologiczne vs domowe rozpraszacze (1:0)

Z badań Salesforce Research wynika, że aż 86% osób pracujących zdalnie jest zdania, że ich produktywność jest na świetnym lub dobrym poziomie . Warto jednak zauważyć, że efektywna praca w domowych warunkach nie byłaby możliwa bez dedykowanych rozwiązań. Model home office to również wyzwania logistyczne, z którymi pracownicy zdalni muszą sobie poradzić – zapewnienie odpowiedniej prędkości internetu, która umożliwi współpracę z resztą zespołu w czasie rzeczywistym oraz pracę w skupieniu. Dlatego ważne jest zadbanie o odpowiedni poziom koncentracji oraz komfortu – co jak wszyscy wiemy, nie jest łatwe w domowych warunkach szczególnie podczas wakacji, gdy dzieci zostają w domu. Kluczowe okazują się słuchawki Bluetooth z technologią ANC, która skutecznie redukuje hałas otoczenia, pozwalając na pełne skupienie pracownika.

- Myśląc o rozwiązaniach do audio konferencji, warto również szukać inteligentnych urządzeń, które spośród hałasu wyłapią głos mówcy i wyciszą otaczające go dźwięki, ułatwiając przy tym komunikację z odbiorcą. Dobrym przykładem są słuchawki Voyager Focus 2, które dzięki zaawansowanej technologii Poly Acoustic Fence sprawdzą się podczas pracy zarówno w zatłoczonej siedzibie firmy, jak i domowym biurze. Użytkownicy potwierdzają, że słuchawki umożliwiają aktywny udział w audio konferencjach zarówno podczas koszenia trawy, jak i przygotowywania przekąsek przy użyciu blendera – bez straty jakości dźwięku zarówno po stronie pracownika, jak i jego rozmówcy – komentuje Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w Poly.

Pracownicy tęsknią za spotkaniami w „realu”

Ponad połowa (57%) respondentów badania Pracuj.pl docenia możliwość fizycznych spotkań ze współpracownikami w biurze . Badani jasno deklarowali, dlaczego wolą pracę z siedziby firmy wskazując, że podczas pracy z domu nie mają poczucia zmiany otoczenia w związku z pełnioną aktualnie rolą – pracownika lub domownika. Warto zwrócić uwagę, że niezachowanie wyraźnego balansu między życiem prywatnym a zawodowym nie jest bezpieczne. W wielu przypadkach może pojawić się problem z odpowiednią organizacją czasu pracy i rozgraniczeniem jej od sfery prywatnej. Pomocne mogą być również dedykowane platformy do zarządzania czasem pracy oraz planowania zadań, dzięki którym zarządzanie kalendarzem będzie zdecydowanie prostsze.

- Przy nieregularnych fizycznych spotkaniach zespołu przydatne okazują się niezobowiązujące wideokonferencje kilka minut przed rozpoczęciem pracy, podczas których pracownicy mogą napić się wspólnie porannej kawy i swobodnie porozmawiać, podobnie jak przy ekspresie w biurze. Dzięki takim inicjatywom mimo dzielącej odległości każda osoba czuje się bardziej zintegrowana z zespołem i co ważne, buduje relację z samą firmą. Niezależnie od tego, czy spotkanie ma charakter przyjacielskiej pogawędki, czy też sesji roboczej, wysoka jakość obrazu i inteligentne funkcje, takie jak śledzenie mówcy, sprawiają że wszyscy, niezależnie od tego z jakiego miejsca pracują, czują się sobie bliższi – dodaje ekspert Poly.

Model pracy powinien być wybierany indywidualnie przez pracownika, w zależności od aktualnych potrzeb i upodobań. Należy pamiętać, że kluczową rolę odgrywają rozwiązania technologiczne, które nie tylko wpływają na komfort i wydajność zespołów, ale również umożliwiają świadczenie usług na najwyższym poziomie bez względu na lokalizację. Komfort pracy członków zespołów i umożliwienie im elastyczności jest celem wielu biznesów, a wdrożenie odpowiednich technologii nie tylko może ich wesprzeć w pracy w siedzibie firmy i domowym biurze, ale również zachować odpowiedni balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym. 

News