close
SCRIPTOO
AppINFOR PLINSTALL

Co trzeci przedsiębiorca wdroży automatyzację w firmie

Pandemia przyśpieszyła rewolucję technologiczną, co zauważyło już 38% polskich przedsiębiorców zapytanych w „Barometrze Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Plan jej wdrażania w niedługim czasie zgłasza 19% firm, a 13% już teraz uruchomiło ten proces. Głównym argumentem za wdrożeniem automatyzacji jest zwiększenie efektywności pracy, możliwość działania bez przerw oraz mniejsze zapotrzebowanie na kadrę. Eksperci Personnel Service uspokajają jednak, że pracy dla polskich pracowników nie zabraknie.

Już 44% przedsiębiorców jest zdania, że ich firma jest gotowa na automatyzację lub robotyzację. Rok wcześniej ten odsetek wynosił tylko 25%. Rewolucja technologiczna jest kwestią czasu, co widać też w deklaracjach przedsiębiorców dotyczących chęci jej wdrażania. Podczas gdy na początku 2020 roku, zdecydowana większość, bo aż 3 na 4 firmy w Polsce nie zamierzały wdrażać automatyzacji lub/i robotyzacji, na początku 2021 roku taką deklarację złożyło tylko 32% przedsiębiorców. Co więcej, trzykrotnie wzrósł odsetek tych firm, które aktualnie wdrażają automatyzację – 13% w pierwszym półroczu 2021 vs. 4,3% w pierwszym półroczu 2020. Dodatkowo, co piąta firma planuje ten krok w niedalekiej przyszłości. 

- Wpływ na przyspieszenie decyzji dotyczących wdrażania automatyzacji miała przede wszystkim pandemia, która uświadomiła firmom jakie zalety ma robot, który nie pójdzie nigdy na chorobowe i nie wpływają na niego zawirowania związane z szalejącym wirusem. Oczywiście wdrożenie automatyzacji czy robotyzacji to proces kosztowny i długotrwały, ale firmom podjęcie tego wysiłku opłaca się w perspektywie długoterminowej. To zdecydowanie wpłynie na nasz rynek pracy, bo potrzebne będą inne kompetencje pracowników, ale na razie ich pozycja nie jest zagrożona. Pracy jest mnóstwo, a trendy demograficzne nieubłagane – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

Wyższa efektywność dzięki automatyzacji

W badaniu Personnel Service najwięcej, bo 34% przedsiębiorców uważa, że automatyzacja zwiększa efektywność pracy. Tego zdania są przede wszystkim właściciele firm zajmujących się produkcją przemysłową (55%). To przekonanie przekłada się na realne decyzje przedsiębiorców – w tym sektorze najwięcej, bo 35% firm właśnie wdraża u siebie takie rozwiązania. 

Kolejnym istotnym z perspektywy firm aspektem, do którego przyczynia się automatyzacja, jest możliwość pracy bez przerw. Docenia ją 31% przedsiębiorców, głównie z branży usług (36%). Podium zalet automatyzacji zamykają oszczędności w związku z większą produktywnością oraz możliwością ograniczenia zatrudnienia, a także ex aequo podnoszenie innowacyjności i nowoczesności firmy (wskazuje tak po 30% przedsiębiorców).

- Robot w firmie może pracować non stop. Obecność takiego rozwiązania zapewnia ciągłość działania, niezależnie od czynników zewnętrznych czy wewnętrznych. Co więcej, robot może zastąpić pracownika w żmudnych, rutynowych czynnościach, pozwalając mu na rozwój w innych działach firmy, gdzie może wykorzystać swoją kreatywność. Robot najczęściej nie zastępuje pracownika, tylko staje się jego asystentem, a zamiast zabierać pracę, ma ją ułatwiać. Współpraca na linii człowiek-robot może przynieść znaczne korzyści przedsiębiorstwu, co widzimy na przykładach tych firm, które z naszą pomocą zdecydowały się na wdrożenie robotyzacji – zauważa Mariusz Gołębiewski, wiceprezes Abile Consulting.

Co piąty pracodawca uważa, że wdrożona automatyzacja w firmie minimalizuje ryzyko błędów. Takie przekonanie dominuje głównie wśród największych firm, zatrudniających powyżej 250 osób - odpowiedziało tak 35% ich przedstawicieli. Ta cecha przekonuje też co trzeciego przedsiębiorcę z sektora publicznego. Więcej niż co dziesiąta firma odpowiedziała, że rozwiązania takie jak robotyzacja zwiększają konkurencyjność przedsiębiorstwa. 

- Innowacyjna firma dzięki tego typu rozwiązaniom buduje swoją przewagę konkurencyjną na rynku pracy. Kandydaci chętniej zatrudnią się w przedsiębiorstwie, które oferuje nowoczesne rozwiązania. Obecnie osoby wkraczające na rynek pracy chcą pracować mądrzej, a nie ciężej. Z badań PWC wynika, że 68,9% młodych kandydatów podejmując decyzję o aplikowaniu na ofertę pracy sprawdza rozwiązania wdrożone przez firmę w okresie pandemii. Automatyzacja może być w tym przypadku jedną z kluczowych przewag – podsumowuje Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

News