Błądzić jest rzeczą ludzką...
Shutterstock
Historia i potoczne myślenie dają wiele ludowych mądrości dotyczących błędów. Generalnie podkreślany jest aspekt rozwojowy popełniania pomyłek czy omyłek. Czy jednak każdą awarię wykorzystujemy jako szansę na poprawę w przyszłości? Teoretycznie każdy z nas wie, że błądzić jest rzeczą ludzką, ale… wielu menedżerów twierdzi: „Moi pracownicy powinni myśleć i nie popełniać żadnych pomyłek”. Dlaczego robimy błędy i czy mogą one przynieść pożytek?
Powodów powstawania błędów jest wiele – zapewne do najczęstszych należą różne braki: brak czasu, zastanowienia się, dostatecznej liczby informacji itp. Oprócz masy zewnętrznych powodów, niestety, często sami popełniamy błędy, np. poprzez pewne specyficzne działanie naszego mózgu. Izraelsko-amerykański psycholog, Daniel Kahneman, opisał dwa tryby myślenia:
System 1 – działający w sposób szybki...