Performance, czyli efektywność pracowników.

Gdy rynek się zmienia i osiąganie wyników przestaje być oczywiste, organizacje patrzą na efektywność. Czy to oznacza powrót do kija i marchewki? Niekoniecznie. Jak dostarczyć wyniki, a jednocześnie nie zaprzepaścić ostatnich lat dbania o dobrostan pracowników? O tym mówi Tomasz Bagiński, doradca i trener liderów, twórca modelu i książki pt. “Managerskie Rozmowy 1na1”.

“Gdy rynek rośnie, łatwo jest osiągać dobre wyniki. Jednak w trudniejszych czasach konieczne jest skupienie się na tym, by praca ludzi przekładała się na realne wyniki. Sytuacja ekonomiczna w USA, gdzie coraz częściej mówi się o cichej recesji, jest wyraźnym sygnałem zmian. Zwolnienia dotykają nawet tak stabilne dotąd branże jak IT. W takich warunkach zarządzanie wynikami nabiera kluczowego znaczenia” – tłumaczy Tomasz Bagiński, doradca i trener liderów, a opublikowany ostatnio Raport Deloitte’s 2024 Global Human Capital Trends tylko to potwierdza: performance to aktualnie kluczowy czynnik sukcesu biznesowego. 

Koniec z dbaniem o dobrostan pracowników?

Mimo, że wydajność staje się priorytetem, nie musi to oznaczać rezygnacji z dobrostanu pracowników. “Wzrost wydajności i dobrostan pracowników mogą iść w parze, tworząc synergię, która przynosi korzyści zarówno organizacji, jak i jej pracownikom” – przekonuje Tomasz Bagiński. “Kluczem do sukcesu jest rozmowa. Tylko nie byle jaka rozmowa, a regularna i dobrze przeprowadzona Managerska Rozmowa 1na1. Dzięki niej można jednocześnie dbać o wyniki i satysfakcję pracowników. Rozmowy te pozwalają na bieżąco monitorować postępy, dostosowywać cele i strategie, a także zapewniać wsparcie pracownikom i budować z nimi relacje” – dodaje.

Jak wygląda struktura dobrej rozmowy managerskiej 1na1?

Aby zyskać większą efektywność pracownika, warto skupić się na 5 kluczowych obszarach, które Tomasz Bagiński ujął w spójny model Managerskiej Rozmowy 1na1:

1. Samopoczucie

2. Rozliczenie zobowiązań

3. Temat dnia

4. Kontraktowanie zobowiązań

5. Zamknięcie 

Element nr 1: Samopoczucie i element nr 5: Zamknięcie to czas dla relacji i uczenia się siebie nawzajem, poznawania swojego podwładnego, tego co dodaje mu energii, co go motywuje, czego potrzebuje, o czym marzy. Element nr 2 Rozliczanie i element nr 4 Kontraktowanie zobowiązań obejmują cele, zadania, projekty – czyli obie strony koncentrują się na policzalnych, twardych zobowiązaniach wobec firmy. To tu realizujemy postulat lepszej wydajności, efektywności pracy z jednoczesnym wzmacnianiem samodzielności i sprawczości u pracownika. Element nr 3: Temat dnia jest elastyczny i może skupiać się na tym, co aktualnie jest ważne dla managera lub pracownika (rozmowa o podwyżce, rozwoju, pomysłach pracownika). 

“Dzięki opracowanej przeze mnie strukturze Managerskiej Rozmowy 1na1, każdy manager może upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: mieć pewność, że zadania są realizowane w tempie i stylu jakiego oczekuje oraz budować relację ze swoim podwładnym opartą na wzajemnym szacunku i zrozumieniu swoich potrzeb” – zapewnia w swojej książce “Managerskie Rozmowy 1na1” Tomasz Bagiński, rekomendując, by taką rozmowę przeprowadzać z pracownikiem raz w miesiącu. 

Wynik czy ludzie?

Znów rodzi się pytanie - na co postawić? Na biznes czy ludzi? To może być moment, by zacząć stosować takie praktyki zarządzania, które uwzględniają potrzeby zarówno organizacji, jak i jej pracowników. Według Tomasza Bagińskiego możliwe jest skuteczne zarządzanie wydajnością bez zapominania o latach, kiedy priorytetem był dobrostan pracowników. Sukces tkwi w zrównoważonym podejściu, które łączy oba te aspekty: 

“Zarządzanie wydajnością to nie tylko dbanie o wyniki, ale także o ludzi, którzy te wyniki osiągają. Dzięki świadomej komunikacji i równowadze między zarządzaniem wynikami a troską o pracowników, można osiągnąć trwały sukces i efektywność” – przekonuje Tomasz Bagiński, który od 22 lat prowadzi intensywne treningi umiejętności managerskich tak, by szumne hasła i postulaty o przywództwie zamieniać w konkretne działania i praktyki.

News