6 na 10 firm w Europie planuje zmniejszyć biuro, a jedna czwarta powiększyć.

Trend zmniejszania powierzchni biurowej dominuje na europejskim rynku. Plany ograniczenia wynajmowanej przestrzeni ma 6 na 10 firm – wynika z raportu CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024”. Praca hybrydowa przyczynia się do redukcji niepotrzebnej przestrzeni. Wynajem większego biura planuje jedna czwarta organizacji, głównie w związku z rozwojem biznesu. Dla podmiotów poszukujących nowej lokalizacji kluczowym czynnikiem będzie dostęp do publicznego transportu, na co wskazało 9 na 10 firm. Znaczenie tego elementu przy wybieraniu biura bardzo urosło w ostatnich latach. Jeszcze w 2022 roku był on ważny dla 44 proc. organizacji. 

– Zmniejszenie powierzchni biurowej w ciągu najbliższych trzech lat planuje 57 proc. firm, jednak w większości przypadków nie będą to duże zmiany. Organizacje cały czas dostosowują swoją przestrzeń biurową do oczekiwań pracowników. Wśród podmiotów, które deklarują ograniczenie miejsca do pracy, niemal połowa jako przyczynę wskazuje pracę hybrydową i związaną z nią niższą liczbę osób w biurze. Ponad jedna piąta zamierza pozbyć się powierzchni, która od dłuższego czasu nie spełnia już efektywnie swojej funkcji, nieco niższy odsetek kieruje się redukcją kosztów – mówi Paweł Dobrowolski, dyrektor w dziale powierzchni biurowych w CBRE. 

Poszukiwanie większego biura w perspektywie trzech lat deklaruje niemal jedna czwarta europejskich firm, wskazuje raport CBRE. Zdecydowana większość z nich (74 proc.) ma takie plany w związku z przewidywanym rozwojem biznesu. By nadążyć za aktualnymi standardami projektowania biur przestrzeń do pracy powiększać będzie 16 proc., a 6 proc. potrzebuje więcej miejsca, ponieważ do biura wróciło więcej pracowników niż zakładano. 

Biuro tylko z dobrym dojazdem

Organizacje planujące poszukiwać nowej przestrzeni do pracy będą kierować się przede wszystkim jej dostępnością i komfortem dla pracowników. Jako najważniejszy element przy podejmowaniu decyzji o nowej lokalizacji 9 na 10 firm wskazało dostęp do dojazdu publicznym transportem. Rola tego czynnika rośnie skokowo z roku na rok. W 2022 roku wskazało na niego 44 proc. organizacji, a w 2023 roku 80 proc. Bardzo istotna przy wyborze biura jest także bliskość restauracji, kawiarni, piekarni i innych miejsc serwujących jedzenie i napoje, co zadeklarowało 88 proc. respondentów. Dla niemal trzech czwartych firm duże znaczenie ma także dostęp do klubów fitness, a dwie trzecie zamierza zwracać uwagę na centra handlowe i inne miejsca, w których w okolicy można zrobić zakupy. Bliskość żłobków czy przedszkoli jest ważna dla 4 na 10 podmiotów. 

– Organizacje i pracownicy przeszli długą drogę od czasów pustych biur tuż po pandemii, do coraz wyższej obecności, ale i rosnących oczekiwań dotyczących powierzchni do pracy. Priorytetem stało się biuro, które jest łatwo dostępne, przede wszystkim transportem publicznym, a także bardzo komfortowe, nie tylko jako miejsce do pracy, ale także w kontekście łączenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym i wypoczynkiem. Takie podejście do miejsca pracy skuteczniej niż przymus zachęci pracowników do powrotu do biura – dodaje Paweł Dobrowolski z CBRE. 

News