Przez wiele lat normą w biznesie było obdarowywanie się butelką wina czy gadżetami z logo. Dziś takie upominki lepiej zachować dla siebie, bo mogą zostać odebrane jako wyraz cringu. Młodsze pokolenia pracowników wnosi na rynek nowe zasady współpracy, również w sferze benefitów i giftów. Jak zatem wybrać bezpieczny, ale też nie byle jaki prezent?
Współczesne trendy w biznesowych prezentach odchodzą od sztampowych upominków. Te, które kiedyś były normą, dziś mogą sprawić, że firma zostanie odebrana jako mało kreatywna, zbyt formalna lub niemodna. Kubki z logo, długopisy, a nawet alkohol mogą być postrzegane jako przestarzałe lub niewłaściwe z kilku powodów:
● Alkohol – obecnie to ryzykowny upominek. W niektórych kulturach czy firmach spożywanie alkoholu jest źle postrzegane. W Polsce od kilku lat picie wychodzi z mody. Świadomy wybór trzeźwości (np. picie drinków no alkohol i low alkohol) szczególnie mocno dotyczy młodej generacji pracowników, czyli tzw. zetek.
● Gadżety z logo firmy– tani plastik i przedmioty bez praktycznego zastosowania trafiają na półkę, a nawet – do kosza. Wysyłanie w prezencie obrandowanych długopisów, smyczy, notesów czy, co gorsza broszur, może zaszkodzić wizerunkowi firmy jako nieceniącej relacji z partnerami.
- Firmowe tanie gadżety jako prezenty odchodzą do lamusa ale to wcale nie znaczy, że nie ma sposobów na gustowne zastosowanie brandingu. Nienachalnie wkomponowane logo lub wprowadzenie firmowej kolorystyki na opakowaniu i na kartce z życzeniami to świetny sposób na budowanie pozytywnych skojarzeń z firmą przy jednoczesnym zachowaniu estetyki - radzi Dominika Adeszko, B2B Manager w firmie Super Prezenty, która na co dzień pomaga firmom w wyborze najlepszych prezentów dla pracowników.
● Kubki z głupimi napisami – kubki z logo firmy są już passe, ale te z napisami typu “Szef ma zawsze rację”, “Piękna, mądra i wspaniała” i przaśną grafiką to już duży obciach. Kłócą się one ze stylem minimalistycznym, hygge, cozy oraz zazwyczaj całą zawartością domowych szafek.
● Standardowy kosz prezentowy - niby nie ryzykowny, ale jednak banalny pomysł na prezent. Grupa, na której szeleszcząca folia z błyszczącą kokardą, kawą i czekoladkami zrobi wrażenie topnieje z każdym rokiem.
- Specjaliści od marketingu wiedzą, że budowaniu dobrego wizerunku marki sprzyja wywołanie u odbiorcy pozytywnych emocji. Dlatego dziś prezenty biznesowe nie ograniczają się jedynie do materialnych przedmiotów. Firmy szukają czegoś więcej – chcą obdarowywać swoich kontrahentów i pracowników czymś, co pozostanie w pamięci na długo, zaskakiwać ich i uszczęśliwiać - zauważa Dominika Adeszko. - W naszej ofercie prezentów w formie przeżyć dużą popularnością wśród firm cieszą się vouchery do restauracji, hoteli, SPA czy na przejazd samochodem wyścigowym. To forma prezentu, która daje dobre wspomnienia ale nie jest nachalna marketingowo - dodaje ekspertka z Super Prezentów.
Aktualne trendy w prezentach
Według danych z raportu Gen Z and Millennial Survey przeprowadzonego przez Deloitte w 2024 równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy przez pokolenie Z i millenialsów. Work-life balance w pracy znacznie przewyższająca inne tradycyjne wyznaczniki sukcesu, takie jak stanowiska i dobra materialne.
To również pokolenia, które wyróżnia troska o zrównoważony rozwój środowiska. Jak pokazuje badanie Deloitte, około sześciu na dziesięciu przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów twierdzi, że w ciągu ostatniego miesiąca odczuwało zmartwienie lub niepokój z powodu zmian klimatycznych.
Wybierając prezenty dla pracowników czy partnerów biznesowych z młodszych pokoleń, które wkrótce zdominują rynek pracy, warto kierować się wyznawanymi przez nich wartościami i odpowiadać na ich zainteresowania.
Jakie prezenty zatem wybrać?
● Mental health i work-life balance - prezenty, które wspierają dobrostan psychiczny i służą regeneracji obdarowywanych to np. voucher do SPA czy na relaks w hotelu, świeca relaksacyjna, bilety na wydarzenia sportowe, muzyczne i kulturalne.
● Sustainability i ekologia - ekologiczne opakowania i wypełniacze to już standard w prezentach. Świadomi ekologicznie obdarowywani docenią brak zbędnych wydruków czy folii, materiały z recyklingu oraz same prezenty niezaśmiecające planety. Dobrze odbierane są produkty od lokalnych, rzemieślniczych firm, jak również warsztaty z ich tworzenia (warsztaty artystyczne, rękodzieła, kulinarne) lub degustacje, np. w lokalnej winnicy, restauracji czy kawiarni.
● Personalizacja ale z wyczuciem - prezent taki jak książka lub gadżet wpisujący się w zainteresowania pracownika czy partnera biznesowego to wyraz szacunku i dowód, że go słuchamy. Nie może on jednak sprawiać wrażenia, że obdarowywany został porządnie ‘wygooglany’ i ‘obczajony na Facebooku’. Wiele pracowników wyraźnie oddziela strefę prywatną od służbowej i nie życzy sobie śledzenia osobistych zainteresowań przez osoby z pracy.
- Ciekawym i w miarę uniwersalnym pomysłem na prezent jest voucher w postaci zestawu podarunkowego, czyli książeczki zbierającej kilkadziesiąt atrakcji i przeżyć, z których obdarowywany może wybrać jedno, najbardziej mu pasujące. Oferty są dobrane tematycznie, np. Dla niej, Dla niego czy lokalizacją, np. do realizacji w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu. Takie zestawy ułatwiają firmom zakup prezentów nawet dla kilkudziesięciu osób z zachowaniem indywidualnego podejścia do każdego z nich - wyjawia managerka z Super Prezentów.
No co to wszystko? Prezenty to relacje, warto w nie zainwestować
Przemyślane i spersonalizowane prezenty na Święta Bożego Narodzenia, jubileusz firmy albo pracownika, pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji i budować skutecznie relacje z partnerami oraz pracownikami.