Home Page
News
Library
Subscription
About Us
search
search
account_circle
Log In
Reading e-edition Nr 5
Buy
close
close
shopping_cart
1. Product Selection
account_circle
2. Log In
thumb_up
3. Order Confirmation
credit_card
4. Payment
Single Release
Nr 5
Price:
49,50 PLN
Back
Next
1360px
Table of Contents
OD REDAKCJI
Od redakcji
Cicha rezygnacja (ang. quiet quitting) to zjawisko, które coraz częściej pojawia się w firmach i może stanowić dla nich niemały problem. Jest ono związane z postawą pracowników, którzy są zmęczeni i bliscy wypalenia zawodowego. Quiet quitting może przybierać różne formy – od wykonywania zadań tylko związanych z zakresem obowiązków, poprzez nieuczestniczenie w spotkaniach czy wręcz po zmniejszenie...
arrow_forward_ios
REKOMENDACJE
Rekomendacje
Wielu z nas zadaje sobie pytanie: Co tu się wydarza? W ciągu ostatnich trzech lat bowiem doszło do zupełnej zmiany kontekstu i nie mówimy jedynie o kontekście biznesowym, a o wiele szerszym – życiowym. To są fakty. I to tylko tyle??? Nie, to nie jest „tylko”, to jest „aż” – aż tyle. Zmiana kontekstu nie jest zmianą teoretyczną, zewnętrzną, peryferyjną czy nieistotną. To totalna zmiana realiów...
arrow_forward_ios
Z BRANŻY
Z branży
Kobiety ciągle w tyle Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że zarobki poniżej 3 tys. zł netto miesięcznie otrzymuje 32 proc. kobiet, w porównaniu do co piątego mężczyzny (22 proc.). Kobiety częściej też niż mężczyźni mogą liczyć na wynagrodzenia od 3 do 4 tys. zł netto miesięcznie – odpowiednio 27 proc. i 23 proc. Na płace od 4 do 5 tys. może liczyć więcej panów (11...
arrow_forward_ios
OPINIA
Jak ważne są talenty dla firmy i jak o nie zadbać?
Kluczowe, aby odpowiedzieć na te pytania, jest odróżnienie talentu od osób nazywanych talentami w organizacji. Talent posiada każdy z nas, czasami tylko czeka on na odkrycie. Jeśli chodzi o talenty w organizacji, Henryk Bieniok, polski naukowiec z dziedziny zarządzania, zwraca uwagę na kilka aspektów, które oscylują m.in. wokół: ponadprzeciętnych zdolności, szeroko rozumianej twórczości,...
arrow_forward_ios
WYWIAD
Relacje to najważniejszy czynnik w życiu
Rozmowa z Józefem Wancerem, nestorem polskiej bankowości, Honorowym Przewodniczącym Rady Nadzorczej BNP Paribas Bank Polska SA
arrow_forward_ios
RAPORT
Liczby nie kłamią
Z jakich wskaźników i danych korzystają działy HR?
Podejmowanie decyzji na podstawie danych liczbowych, a nie zgodnie z przeczuciami powoli staje się dla rodzimych pracodawców koniecznością. W jakim zatem stopniu w działach HR funkcjonuje kultura podejmowania decyzji opartych na danych, jakich wskaźników do mierzenia efektywności HR używa się zazwyczaj i efektywność których obszarów HR jest mierzona najczęściej, a których najrzadziej?
arrow_forward_ios
TEMAT NUMERU
Robić coś dobrego w życiu i biznesie
Rozmowa z Piotrem Hunkerem, współzałożycielem, liderem i CEO Grupy Trans.eu
arrow_forward_ios
Przywracanie enregii zespołom
Jak koncepcja BANI pomaga w planowaniu działań wellbeingowych?
Głównym wyzwaniem osób zajmujących się wellbeingiem w organizacjach jest dziś zmęczenie nie tylko pojedynczych pracowników, ale całych zespołów. Biorą...
arrow_forward_ios
Najpierw podstawy, potem wellbeing
Czy pracodawca ma prawny obowiązek dbania o dobrostan pracowników?
W ramach dbałości o wellbeing pracowników firmy wdrażają różne benefity. Nie są one jednak wystarczającym czynnikiem do osiągnięcia pełnego dobrostanu. Dzieje się tak najczęściej, gdy wdrożenie benefitów nie jest poprzedzone badaniem poziomu zadowolenia pracowników. Świadomi powyższego pracodawcy prowadzą stosowne analizy i bazując na otrzymanych wynikach, wdrażają kompleksowe programy mające na celu poprawę jakości życia pracowników w firmie. Czy takie działania są efektem realizacji przez pracodawcę prawnego obowiązku? Czy muszą być zawsze podejmowane?
arrow_forward_ios
ZARZĄDZANIE
Pracownik mówi: sprawdzam!
Czyli jak zatrudnieni postrzegają swoich liderów i czego od nich oczekują?
„Fala odejść z pracy”, „Ciche wycofanie” – to nagłówki w mediach, za którymi idzie jasny przekaz: pracownicy albo dosłownie odchodzą z miejsc zatrudni...
arrow_forward_ios
Profesjonalizacja firm rodzinnych (2)
Jak pozyskać z rynku kandydata na CEO?
W Japonii powszechne jest zjawisko adoptowania obcych osób dorosłych przez rodzinę posiadającą firmę, jeśli wśród jej członków nie ma naturalnego sukc...
arrow_forward_ios
PERSONEL
Zrobić to po ludzku
Jakie lekcje można wynieść z głośnych ostatnio zwolnień grupowych w znanych spółkach?
Rozpoczęte w październiku 2022 r. przez spółkę Twitter masowe zwolnienia odbiły się na świecie szerokim echem. Nie tylko z uwagi na skalę zwolnień w j...
arrow_forward_ios
Praca z brandem
Podejście marketingowe w budowaniu strategicznych projektów HR-owych
Zderzenie świata marketingu i HRM może w pierwszym odruchu wydawać się czysto akademickim zabiegiem badawczym. W praktyce jednak oba obszary wiele łąc...
arrow_forward_ios
Niewidzialni w organizacji
Dlaczego samotność w zespole bywa trudna?
Człowiek jest istotą społeczną, ale otaczający nas ludzie to źródło wielu wyzwań. Niezależnie od tego, jak bardzo pragniemy ich obecności, czasem potrafi nas ona odzierać ze wszystkiego, co uznajemy za ważne. Wychodzimy do ludzi, by coś zyskać, i odchodzimy, by najczęściej odnaleźć znów siebie. Jak w świecie organizacji, w którym nie sposób funkcjonować samotnie, znaleźć drogę do bycia razem i jednocześnie osobno?
arrow_forward_ios
Monitorowanie zdrowia pracowników (2)
Profilaktyczna rola badań lekarskich
Opieka profilaktyczna nad pracownikami w krajach Unii Europejskiej jest obowiązkowa, różni się tylko zakresem. W Polsce istnieją szczególne rozwiązania prawne, które z jednej strony narzucają pracodawcom obligatoryjność jej zapewnienia, a z drugiej nakazują pracownikom poddawanie się cyklicznym badaniom lekarskim, bez których nie mogą podjąć lub kontynuować pracy. Czy zatem badania okresowe to wymuszona konieczność, czy jednak szansa na poprawę stanu zdrowia?
arrow_forward_ios
EKSPERT RADZI
Akcja budzi reakcję
Jak przekonania szefa mogą wpływać na zespół?
Czy ludzie są dobrzy, czy z natury źli? Innymi słowy, czy ludzie są z natury dobrzy i tylko czasem robią złe rzeczy, czy też ludzie są generalnie źli, a kultura, cywilizacja trochę ich ogładziła/ogładza? A może to my ciągle trafiamy na tych złych (głupich, leniwych, zawistnych, złośliwych) ludzi, współpracowników czy też stwarzamy takie reguły gry/pracy, w których warto/opłaca się być złym? Pewnie na co dzień się nad tym nie zastanawiamy, ale jednak nasze przekonania na ten temat (nawet te nieuświadomione) wpływają na to, jak się zachowujemy. To bowiem, jak myślimy o ludziach, determinuje, w jaki sposób się do nich odnosimy.
arrow_forward_ios
PRAWO
Obowiązkowa procedura
Jak chronić dane osobowe podczas wykonywania pracy zdalnej?
7 kwietnia tego roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy zmieniająca zasady wykonywania pracy zdalnej. Jakie w związku z tym obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i poufności informacji ma pracodawca? Czy powinien on wdrożyć procedury ochrony danych osobowych podczas wykonywania pracy zdalnej przez jego pracowników? Pytanie to jest o tyle ważne, gdyż za naruszenie ochrony danych osobowych można dostać wysoką karę. W 2022 r. Prezes UODO nałożył na spółkę najwyższą jak dotąd w Polsce karę pieniężną w wysokości ponad 4,9 mln zł.
arrow_forward_ios
STUDIUM PRZYPADKU
Stawiamy na bezpieczeństwo
Kultura organizacyjna oparta na założeniach Just Culture w firmie LOTAMS
Budowa kultury pracy polegającej na założeniu, że każdy pracownik przyjmuje bezpieczeństwo jako podstawową wartość, którą kieruje się we wszystkim, co robi, jest procesem niełatwym i do tego długotrwałym. Jednak LOTAMS podjął się realizacji projektu, który z założenia ma skutkować zmianą podejścia pracowników od „wykonuję, bo muszę” do „robię, bo chcę”. Kluczowa rola w tym procesie, zwłaszcza w kontekście odpowiedzialności i roli w planowanych zmianach, przypadła menedżerom.
arrow_forward_ios
PRZEGLĄD MEDIÓW ZAGRANICZNYCH
Przegląd mediów zagranicznych
Kontekstowa jakość CEO W tekście „Mind your CEO’s language” Jane Simms odnosi się do raportu z badania Timothy’ego Hubbarda, adiunkta zarządzania strategicznego w Mendoza College of Business Uniwersytetu Notre Dame, i Cole’a Shorta, adiunkta strategii w Graziadio Business School Uniwersytetu Pepperdine, które pokazało, że zarządy i media dokonują trafniejszej oceny liderów biznesu niż wcześniej...
arrow_forward_ios
PO GODZINACH
Sennik HR in English (part 2)
Personal growth
An average employee tends to change jobs at a rate of one company per four years. It may seem that jumping jobs is predestined to happen and the worke...
arrow_forward_ios
Książki
Nouriel Roubini Megazagrożenia. 10 trendów niebezpiecznych dla naszej przyszłości Prześwity, 2023 Światowej sławy ekonomista Nouriel Roubini był nazy...
arrow_forward_ios
MIESIĘCZNIK
Prawo pracy i wynagrodzenia w praktyce kadrowej nr 32
I. PRAWO PRACY Czy w pomieszczeniu, w którym odbywa się kontrola trzeźwości, może działać monitoring wizyjny 3 Czy pracownik wykonujący pracę zdalnie, będący opiekunem dziecka do lat 8, może odmówić przyjazdu do siedziby pracodawcy w innej miejscowości 5 Praca zdalna okazjonalna – warunki stosowania 6 Ustalenie wymiaru okazjonalnej pracy zdalnej 7 Wniosek o okazjonalną pracę zdalną 8 Obowiązki...
arrow_forward_ios