Rosnące oczekiwania pracowników dotyczące podwyżek wynagrodzeń oraz wzrost kosztów działalności to zdaniem menedżerów największe wyzwania 2025 roku. Tylko co piąty lider patrzy na ten rok bardzo optymistycznie, a co trzeci z umiarkowanym optymizmem, blisko połowa nie wie, czego się spodziewać. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów „Rok Lidera 2025”.
Z badania GFKM wynika, że zdecydowana większość, bo aż 76 proc. zarządzających, ocenia rok 2024 jako zbliżony do 2023, ale już blisko połowa uznała rok 2024 za gorszy w porównaniu do roku 2022. Analiza wyników z lat 2022-2024 wskazuje spadek pozytywnych ocen. W 2022 roku 39 proc. respondentów uważało tamten rok za lepszy od wcześniejszego, w roku 2023 odsetek ten spadł do 30 proc., w 2024 osiągnął zaledwie 22 proc.
Największe wyzwania: rosnące koszty i wynagrodzenia
Badani liderzy jako trzy główne wyzwania, z którymi mierzyli się w 2024 roku, wskazali: wzrost kosz-tów działalności (24 proc.), rosnące oczekiwania pracowników dotyczące wynagrodzeń (17 proc.) oraz zarządzanie w zmiennych okolicznościach (16 proc.).
Podobnie wygląda pierwsza trójka wyzwań, z przed którymi staną liderzy w roku 2025: 17 proc. respondentów spodziewa się rosnącej presji płacowej ze strony pracowników, 14 proc. wzrostu kosztów działalności, a 12 proc. zarządzania w dynamicznie zmieniających się warunkach.
Również z perspektywy firm (a nie samych menedżerów) największymi wyzwaniami w 2025 roku są rosnące koszty działalności (26 proc.) oraz brak przewidywalności rynkowej (24 proc.)
– Wzrost kosztów pracy, na który składają się między innymi wzrost minimalnej płacy i rosnące obciążenia ZUS, jest najczęściej wskazywaną obawą liderów, niezależnie od sektora czy wielkości firmy. Średnie i duże przedsiębiorstwa bardziej martwią się wzrostem obciążeń wynagrodzeń dla pracowników sezonowych, natomiast liderzy z największych organizacji zwracają uwagę na rosnące koszty zatrudnienia studen¬tów – mówi Dominik Pieczewski ekspert Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów odpowiedzialny za badanie.
Większość firm (59 proc.) przyznaje, że jest jedynie częściowo przygotowana na zmiany regulacji wynagrodzeń. Tylko 36 proc. liderów ocenia przygotowanie swoich organizacji jako dobre.
W odpowiedzi na rosnące koszty pracy 27 proc. respondentów wskazuje, że ich firmy planują działania poprawiające efektywność. Na analizę budżetu i poszukiwanie oszczędności stawia 21 proc., a 15 proc. chce wdrożyć programy rozwojowe, które zwiększą produk¬tywność pracowników – znacznie częściej niż małe i średnie firmy rozważają to największe organizacje.
Optymalizacja ma granice
Wzrost kosztów zmusza firmy do poszukiwania efektywności. Zdecydowania większość, bo aż 90 proc. badanych przez GFKM organizacji podejmuje działania na rzecz zwiększenia wydaj¬ności. Najczęściej wskazywane metody to optymalizacja procesów (46 proc.) oraz skutecz¬niejsze zarządzanie zadaniami (40 proc.).
– Ponad połowa badanych uważa, że większość procesów została już zoptyma¬lizowana, a dalsze działania w tym obszarze mają ograniczony potencjał. W tym kontekście może niepokoić fakt, że zaledwie 19 proc. respondentów wśród działań podejmowanych, by zwiększyć efektywność pracy, wskazało inwestycje w technologie i zaawansowane narzędzia pracy – zauważa Dominik Pieczewski z GFKM.
Blisko 60 proc. liderów dostrzega spadek zaangażowania i wydajności pracowników. Co ciekawe, zarządzający rzadziej zauważają ten problem niż menedżerowie niższego szczebla, a kobiety-liderki dostrzegają te zjawiska częściej niż mężczyźni.
– Zwracając uwagę na to wyzwanie jedna trzecia badanych stawia na skuteczniejszą motywację. 35 proc. firm stara się podnieść efektywność pracy poprzez rozwój umiejętności menedżerów, a 30 proc. podnosząc kompetencje pracowników. Wynika z tego, że przedsiębiorstwa, poszukując sposobów na poprawę efektywności, stawiają na budowanie silnych zespołów poprzez rozwijanie umiejętności liderów oraz podnoszenie kompetencji pracowników, wspierając jednocześnie ich motywację i zaangażowanie – podsumowuje Dominik Pieczewski z GFKM.