Optymalna kantyna - na co zwracają uwagę klienci stołówek pracowniczych?

Smak i jakość składników posiłków oferowanych w stołówce pracowniczej, a także różnorodność dostępnej oferty są dla większości osób o wiele ważniejsze niż cena dań - wynika z badania przeprowadzonego przez SmartLunch na ponad 1000 respondentach. Z opublikowanego przez firmę e-booka “Optymalna Kantyna. Jak technologie zmieniają stołówki pracownicze?” można dowiedzieć się m.in. jak często pracownicy korzystają z kantyn, na co zwracają uwagę przy wyborze dań oraz jakie formy zamawiania posiłków preferują.

Badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia wykazały, że regularne posiłki mogą zwiększyć wydajność pracowników nawet o 20 proc. To sprawia, że kantyna to już nie tylko miejsce do spożywania posiłków, lecz także istotny element wpływający zarówno na komfort pracy, jak również na efektywność zespołu. SmartLunch sprawdził stosunek pracowników do innowacyjnych rozwiązań stosowanych we współczesnych kantynach.

Wyniki analizy pokazują, że zdecydowana większość pracowników korzysta z kantyny codziennie (prawie 44 proc.) lub kilka razy w tygodniu (40 proc.). W pytaniu wielokrotnego wyboru, zdecydowana większość ankietowanych (58 proc.) wskazała smak jako jeden z najważniejszych czynników przy wyborze posiłków. Na kolejnych miejscach podium znalazły się różnorodność oferty (50 proc.) i jakość składników (43 proc.). Cena dań była istotna jedynie dla co trzeciej osoby.

Różnice w zamówieniach charakterystyczne dla pokoleń

Użytkownicy nowoczesnych kantyn dawno zapomnieli o staniu w kolejkach. Choć możliwość zamawiania i opłaty przy kasie wciąż jest dostępna, to z tradycyjnej formy zamawiania korzysta zaledwie co piąty pracownik. Zdecydowana większość (75 proc.) zamawia posiłki z wyprzedzeniem - przez aplikację. Cyfryzacja usprawnia codzienną organizację posiłków, a inteligentne systemy odbioru i automatyzacja procesów sprawiają, że kantyna działa sprawniej, dzięki czemu pracownicy nie tracą czasu na stanie w kolejkach. Autorzy e-booka zauważają również, że forma zamówienia posiłku jest często związana z pokoleniem a jakiego wywodzi się dany pracownik.

- W SmartLunch mamy świadomość, że regularne spożywanie pełnowartościowych posiłków w pracy przynosi liczne korzyści zarówno dla pracowników i pracodawców. Właśnie dlatego tworzymy nowoczesne kantyny dostosowane do potrzeb różnych pokoleń pracowników – od Baby Boomers, którzy cenią tradycyjną obsługę, po Pokolenie Z, które wybiera mobilne zamówienia i szybki odbiór w Lunchomacie. Dzięki temu kantyna staje się elastyczna i dostępna dla wszystkich - komentuje Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch.

Pokolenie Baby Boomers preferuje bezpośrednią obsługę i rozmowy z personelem kantyny, ceniąc sobie możliwość zamawiania na miejscu, gdzie mogą zobaczyć dostępne dania. Mimo to, coraz częściej otwiera się na technologie o ile są łatwe w obsłudze i intuicyjne.

Pokolenie X zwraca uwagę na wygodę i szybkość, często korzystając z aplikacji mobilnych, korzystając również z zamówień na miejscu, jeśli nie wymagają długiego oczekiwania. Jako osoby zajmujące stanowiska kierownicze, szukają rozwiązań, które pomogą im zaoszczędzić czas w trakcie przerwy obiadowej.

Millenialsi to grupa, która najlepiej odnajduje się w korzystaniu z technologii, preferując aplikacje mobilne do zamawiania posiłków, które pozwalają im uniknąć kolejek i mieć pełną kontrolę nad wyborem jedzenia. Oczekują również spersonalizowanych opcji i przejrzystych informacji na temat wartości odżywczych oraz składników.

Pokolenie Z to cyfrowi nomadzi, którzy oczekują natychmiastowego dostępu do usług za pomocą aplikacji mobilnych, a Lunchomaty traktują jako udogodnienie do szybszego odbioru jedzenia. Zwracają także dużą uwagę na ekologiczne aspekty żywienia i oczekują pełnych informacji o pochodzeniu składników oraz ich wpływie na środowisko.

Autorzy badania podkreślają, że pomimo powyższego podziału, dla każdego z pokoleń mogą zdarzyć się osoby mające własne unikalne preferencje.

Szczegółowe wyniki przeprowadzonej przez SmartLunch analizy oraz case studies przybliżające wdrożenia kantyn znajdują się w e-booku “Optymalna Kantyna. Jak technologie zmieniają stołówki pracownicze?” dostępnym na stronie

News