Najnowsze badanie Salesforce, przeprowadzone wśród 200 globalnych liderów działów HR, pokazuje, że cyfrowa siła robocza to nie tylko chwilowy trend — to prawdziwa rewolucja w strategii biznesowej. Przewiduje się, że wdrażanie agentów AI wzrośnie o 327% w ciągu najbliższych dwóch lat, co może przełożyć się na 30-procentowy wzrost wydajności. W efekcie, dyrektorzy personalni przeprojektowują strukturę organizacji i podejście do kompetencji pracowników. Wyniki badania wskazują, że liderzy działów HR spodziewają się przesunąć niemal jedną czwartą zatrudnionych na nowe stanowiska w ramach wdrażania cyfrowej siły roboczej.
W badaniu podkreślono również rosnącą rolę programów przekwalifikowania w kontekście AI. Ponad 80% dyrektorów personalnych już przeszkala pracowników lub planuje to zrobić, aby zwiększyć ich konkurencyjność na rynku pracy kształtowanym przez agentów AI. Większość z nich zgadza się, że umiejętności miękkie — takie jak budowanie relacji i współpraca — będą jeszcze ważniejsze, gdy ludzie zaczną pracować ramię w ramię z agentami.
Dyrektorzy HR są zgodni, że w ciągu najbliższych pięciu lat zespoły będą składały się zarówno z ludzi, jak i agentów. Mimo to 85% przyznaje, że ich organizacje jeszcze nie wdrożyły agentów AI, a 73% twierdzi, że pracownicy wciąż nie rozumieją, jak cyfrowa siła robocza wpłynie na ich codzienną pracę. Wraz z transformacją miejsca pracy i zestawu potrzebnych umiejętności, zrozumienie, jak liderzy HR przygotowują firmy na przyszłość, staje się kluczowe.
„Jesteśmy świadkami wyjątkowej transformacji pracy, w której cyfrowa siła robocza otwiera przed nami zupełnie nowe poziomy produktywności, autonomii i sprawczości, w tempie dotąd niespotykanym” — mówi Nathalie Scardino, prezeska i dyrektor personalna w Salesforce. „Każda branża musi na nowo zaprojektować stanowiska pracy, przeszkolić i przebranżowić talenty — a każdy pracownik będzie musiał nauczyć się nowych umiejętności: społecznych, technologicznych i biznesowych, aby odnaleźć się w cyfrowej rewolucji pracy.”
Cyfrowa rewolucja AI w liczbach
Liderzy HR uważają, że cyfrowa siła robocza to przyszłość, a jej integracja z zespołami będzie kluczowym elementem ich roli w organizacji
• 80% uważa, że w ciągu pięciu lat większość zespołów roboczych będzie składać się z ludzi i agentów AI.
• 86% dyrektorów personalnych twierdzi, że integracja cyfrowej siły roboczej z obecnym personelem będzie istotną częścią ich obowiązków.
• Liderzy przewidują wzrost wdrożenia agentów o 327% do 2027 roku (z obecnych 15% do 64% w ciągu dwóch lat).
• Po pełnym wdrożeniu agentów AI, oczekuje się średniego wzrostu produktywności o 30% i redukcji kosztów pracy o 19% — co przekłada się na 11 064 USD oszczędności na pracownika (na podstawie średniego wynagrodzenia OECD).*
Dyrektorzy personalni planują przeszkolić i przebranżowić pracowników tak, aby mogli współpracować z agentami
• 77% wierzy, że agenci AI zmienią strukturę organizacyjną ich firm.
• 89% twierdzi, że agenci umożliwią im przypisanie pracowników do nowych, bardziej adekwatnych ról.
• Przewidują, że 61% zespołu pozostanie na dotychczasowych stanowiskach, współpracując z cyfrową siłą roboczą.
• Spodziewają się przesunięcia niemal jednej czwartej (23%) pracowników do nowych ról lub zespołów.
• 88% uważa, że redeployment (wewnętrzne przesunięcia) jest bardziej opłacalny niż rekrutacja z zewnątrz.
• 81% już prowadzi (20%) lub planuje (61%) działania reskillingowe, aby przygotować pracowników do objęcia bardziej perspektywicznych ról.
Ponieważ 85% firm jeszcze nie wdrożyło agentów AI, dyrektorzy personalni koncentrują się na przygotowaniach technologicznych
• Przewidują wzrost zatrudnienia w działach IT, R&D oraz sprzedaży.
• Planują przesunięcia pracowników do ról technicznych, takich jak data scientist czy technical architect.
• Uważają, że znajomość podstaw AI będzie kluczową kompetencją w gospodarce opartej na agentach.
W miarę wdrażania cyfrowej siły roboczej, rosnąć będzie znaczenie umiejętności miękkich i ról opartych na relacjach
• 75% dyrektorów personalnych twierdzi, że AI zwiększy zapotrzebowanie na umiejętności miękkie w organizacji.
• Planują przesuwać pracowników na stanowiska budujące relacje (drugie miejsce po rolach technicznych), np. do działów partnerskich i zarządzania klientami.
• Uważają, że współpraca i elastyczność będą kluczowe w erze agentów.
• Zakładają, że zespoły obsługi klienta, operacji i finansów zmniejszą się, a część ich zadań zostanie przejęta przez agentów.
Pomimo pilności tematu, wielu liderów HR wciąż jest na etapie planowania
• Tylko 15% dyrektorów personalnych wdrożyło w pełni agentów AI w swojej organizacji.
• 73% twierdzi, że ich pracownicy nadal nie są świadomi, w jaki sposób agenci wpłyną na ich pracę.