Jak AI wpłynie na rynek pracownika? Działy HR planują spore ruchy!

Najnowsze badanie Salesforce, przeprowadzone wśród 200 globalnych liderów działów HR, pokazuje, że cyfrowa siła robocza to nie tylko chwilowy trend — to prawdziwa rewolucja w strategii biznesowej. Przewiduje się, że wdrażanie agentów AI wzrośnie o 327% w ciągu najbliższych dwóch lat, co może przełożyć się na 30-procentowy wzrost wydajności. W efekcie, dyrektorzy personalni przeprojektowują strukturę organizacji i podejście do kompetencji pracowników. Wyniki badania wskazują, że liderzy działów HR spodziewają się przesunąć niemal jedną czwartą zatrudnionych na nowe stanowiska w ramach wdrażania cyfrowej siły roboczej.

W badaniu podkreślono również rosnącą rolę programów przekwalifikowania w kontekście AI. Ponad 80% dyrektorów personalnych już przeszkala pracowników lub planuje to zrobić, aby zwiększyć ich konkurencyjność na rynku pracy kształtowanym przez agentów AI. Większość z nich zgadza się, że umiejętności miękkie — takie jak budowanie relacji i współpraca — będą jeszcze ważniejsze, gdy ludzie zaczną pracować ramię w ramię z agentami.

Dyrektorzy HR są zgodni, że w ciągu najbliższych pięciu lat zespoły będą składały się zarówno z ludzi, jak i agentów. Mimo to 85% przyznaje, że ich organizacje jeszcze nie wdrożyły agentów AI, a 73% twierdzi, że pracownicy wciąż nie rozumieją, jak cyfrowa siła robocza wpłynie na ich codzienną pracę. Wraz z transformacją miejsca pracy i zestawu potrzebnych umiejętności, zrozumienie, jak liderzy HR przygotowują firmy na przyszłość, staje się kluczowe.

„Jesteśmy świadkami wyjątkowej transformacji pracy, w której cyfrowa siła robocza otwiera przed nami zupełnie nowe poziomy produktywności, autonomii i sprawczości, w tempie dotąd niespotykanym” — mówi Nathalie Scardino, prezeska i dyrektor personalna w Salesforce. „Każda branża musi na nowo zaprojektować stanowiska pracy, przeszkolić i przebranżowić talenty — a każdy pracownik będzie musiał nauczyć się nowych umiejętności: społecznych, technologicznych i biznesowych, aby odnaleźć się w cyfrowej rewolucji pracy.”

Cyfrowa rewolucja AI w liczbach

Liderzy HR uważają, że cyfrowa siła robocza to przyszłość, a jej integracja z zespołami będzie kluczowym elementem ich roli w organizacji

• 80% uważa, że w ciągu pięciu lat większość zespołów roboczych będzie składać się z ludzi i agentów AI.

• 86% dyrektorów personalnych twierdzi, że integracja cyfrowej siły roboczej z obecnym personelem będzie istotną częścią ich obowiązków.

• Liderzy przewidują wzrost wdrożenia agentów o 327% do 2027 roku (z obecnych 15% do 64% w ciągu dwóch lat).

• Po pełnym wdrożeniu agentów AI, oczekuje się średniego wzrostu produktywności o 30% i redukcji kosztów pracy o 19% — co przekłada się na 11 064 USD oszczędności na pracownika (na podstawie średniego wynagrodzenia OECD).*

Dyrektorzy personalni planują przeszkolić i przebranżowić pracowników tak, aby mogli współpracować z agentami

• 77% wierzy, że agenci AI zmienią strukturę organizacyjną ich firm.

• 89% twierdzi, że agenci umożliwią im przypisanie pracowników do nowych, bardziej adekwatnych ról.

• Przewidują, że 61% zespołu pozostanie na dotychczasowych stanowiskach, współpracując z cyfrową siłą roboczą.

• Spodziewają się przesunięcia niemal jednej czwartej (23%) pracowników do nowych ról lub zespołów.

• 88% uważa, że redeployment (wewnętrzne przesunięcia) jest bardziej opłacalny niż rekrutacja z zewnątrz.

• 81% już prowadzi (20%) lub planuje (61%) działania reskillingowe, aby przygotować pracowników do objęcia bardziej perspektywicznych ról.

Ponieważ 85% firm jeszcze nie wdrożyło agentów AI, dyrektorzy personalni koncentrują się na przygotowaniach technologicznych

• Przewidują wzrost zatrudnienia w działach IT, R&D oraz sprzedaży.

• Planują przesunięcia pracowników do ról technicznych, takich jak data scientist czy technical architect.

• Uważają, że znajomość podstaw AI będzie kluczową kompetencją w gospodarce opartej na agentach.

W miarę wdrażania cyfrowej siły roboczej, rosnąć będzie znaczenie umiejętności miękkich i ról opartych na relacjach

• 75% dyrektorów personalnych twierdzi, że AI zwiększy zapotrzebowanie na umiejętności miękkie w organizacji.

• Planują przesuwać pracowników na stanowiska budujące relacje (drugie miejsce po rolach technicznych), np. do działów partnerskich i zarządzania klientami.

• Uważają, że współpraca i elastyczność będą kluczowe w erze agentów.

• Zakładają, że zespoły obsługi klienta, operacji i finansów zmniejszą się, a część ich zadań zostanie przejęta przez agentów.

Pomimo pilności tematu, wielu liderów HR wciąż jest na etapie planowania

• Tylko 15% dyrektorów personalnych wdrożyło w pełni agentów AI w swojej organizacji.

• 73% twierdzi, że ich pracownicy nadal nie są świadomi, w jaki sposób agenci wpłyną na ich pracę.

News