Co czwarty pracownik, który sięga po AI, robi to w tajemnicy przed szefem

Sztuczna inteligencja (AI) przestała być narzędziem przyszłości — dziś korzysta z niej 66% Polaków. Największą popularnością cieszą się ChatGPT (52% użytkowników) i Gemini (20%). Niestety, już co jedenasty Polak z doświadczeniem zawodowym stracił pracę na rzecz AI.

Serwis kariery InterviewMe.pl przeprowadził badanie „AI w pracy i szkole”, w którym zapytano 916 respondentów o ich opinie i doświadczenia w pracy ze sztuczną inteligencją.

Jak się okazało, 84% polskich użytkowników AI, którzy pracują, używa jej w celach zawodowych: 14% z nich robi to codziennie, 30% kilka razy w tygodniu, 31% kilka razy w miesiącu, a kolejne 9% kilka razy w roku. Nie zawsze oficjalnie — bo 26% badanych z tej grupy korzysta z AI w tajemnicy przed szefem. Kolejne 42% deklaruje, że ich przełożeni są tego świadomi tylko w przypadku niektórych zadań.

Jednocześnie 27% pracowników używających AI przyznało, że algorytm przynajmniej raz utrudnił im pracę — głównie przez błędną odpowiedź (64%), nieprawdziwe dane lub cytaty (40%), odpowiedź powierzchowną lub niedokładną (29%), brak zrozumienia pytania lub kontekstu (22%) oraz niedokładne tłumaczenie (21%).

Co istotne, 9% Polaków z doświadczeniem zawodowym już straciło pracę na rzecz AI. A 36% pracowników, których to jeszcze nie spotkało, obawia się, że w przyszłości algorytm całkowicie (6%) lub częściowo (30%) przejmie ich obowiązki.

— Mimo że sztuczna inteligencja na dobre stała się częścią naszej codziennej pracy, wiele osób wciąż czuje się wobec niej bezradnych. Dziś AI może realnie wpływać na to, kto dostanie awans, a kto straci pracę — mówi Wojciech Martyński, ekspert kariery InterviewMe i autor badania. — Zamiast biernie czekać na rozwój wydarzeń, pracownicy powinni inwestować w rozwój kompetencji cyfrowych: uczyć się współpracy z AI i poszukać swojej roli w nowym środowisku pracy. Eksperci szacują, że za kilka lat tysiące osób będzie musiało się przekwalifikować — warto pomyśleć o tym z wyprzedzeniem i przygotować swój plan „B”. 

Aż 67% Polaków ma obawy związane z nadużywaniem sztucznej inteligencji przez ludzi, a co czwarty badany zetknął się z przypadkiem nieetycznego wykorzystania AI w swoim otoczeniu. W efekcie 73% respondentów popiera wprowadzenie regulacji prawnych, które dotyczyłyby wykorzystywania AI w środowisku zawodowym.

— W tym kontekście przyszłość rynku pracy z AI w tle to nie tylko sprawa indywidualnych decyzji czy kompetencji. To wyzwanie systemowe, które wymaga zaangażowania instytucji publicznych, rządów i biznesu — komentuje Dominika Kowalska, redaktorka InterviewMe. — Jeśli chcemy, by sztuczna inteligencja rzeczywiście wspierała ludzi — a nie ich zastępowała czy marginalizowała — musimy zbudować wokół niej zaufanie, zasady i wspólną odpowiedzialność.

Oto inne ciekawe wnioski z analizy:

● 3 na 4 użytkowników AI w Polsce wykorzystuje tę technologię do nauki (12% badanych w tej grupie robi to codziennie, a 29% — kilka razy w tygodniu).

● 60% użytkowników sztucznej inteligencji w Polsce przyznaje, że zdarza im się traktować AI jak człowieka — np. dziękując za udzielenie odpowiedzi, prowadząc osobiste rozmowy czy odczuwając względem narzędzia typowo ludzkie emocje.

● Co trzeci użytkownik AI uważa, że sztuczna inteligencja wykonuje zadania lepiej niż on sam, kolejne 47% — że na porównywalnym poziomie, a 24% — że AI wypada gorzej od człowieka. 

● 61% pracowników korzystających z AI nie ma dostępu do szkoleń w tym zakresie.

● Tylko 10% osób, które spodziewają się utraty pracy z powodu AI, ma gotowy plan awaryjny, a 32% opracowało ten plan tylko częściowo.

Szczegółowe wyniki badania „AI w pracy i szkole” można znaleźć tutaj.  

News