Pomimo, że kobiety cieszą się najdłuższym życiem, ich kariery są najkrótsze. Są jednocześnie bardziej zestresowane w pracy. W obliczu tych wyzwań firma Bayer inicjuje otwartą debatę o łączeniu perspektywy zdrowotnej i zawodowej w pracy. Celem jest zwiększenie świadomości społecznej, że potrzeby zawodowe i zdrowotne kobiet zmieniają się wraz z etapami życia, a tworzenie środowisk pracy, które je respektują i wspierają – np. poprzez elastyczne rozwiązania, w tym technologiczne – jest kluczowe.
Podczas debaty, zorganizowanej 14 października w Warszawie, eksperci rozmawiali o tym, jak różne etapy życia kobiety – od pierwszych lat pracy po okres menopauzalny – wpływają na potrzeby zdrowotne, motywacje i aspiracje zawodowe. Zaprezentowano także dobre praktyki Bayer Digital Hub, jednostki rozwijającej innowacyjne rozwiązania cyfrowe w medycynie, farmacji i rolnictwie. Wprowadzono tam polityki elastycznego czasu pracy, mentoringu i przebranżowienia, a pracowniczki angażują się w inicjatywy wspierające kobiety w rozwoju kariery w sektorze technologii, m.in. GROW Women in IT oraz Women in STEM. W efekcie 25% zespołu stanowią kobiety – to znacznie więcej niż średnia w polskim IT (14-17%[1]).
Różne potrzeby zdrowotne na różnych etapach życia
Dr n. med. Monika Łukasiewicz, ginekolog, podkreśla: - Zdrowie intymne i hormonalne realnie wpływa na aktywność i decyzje zawodowe milionów kobiet. Od pierwszych miesięczek w okresie edukacji, przez wyzwania związane z ciążą i macierzyństwem oraz z powrotem na rynek pracy, aż po objawy menopauzy, które dla wielu stają się realną barierą w karierze: każdy z tych etapów niesie inne obciążenia. To endometrioza, która może występować już u młodych kobiet, obfite krwawienia miesiączkowe, zaburzenia snu i spadek energii w okresie menopauzalnym.
Szacuje się, że jedna na trzy kobiety na świecie może doświadczać obfitego krwawienia miesiączkowego. Wśród nich 80% zauważa wpływ silnych krwawień na swoją wydajność w pracy[2]. Endometrioza natomiast może dotykać 15% kobiet w wieku rozrodczym na świecie [3]; jej głównym objawem jest przejmujący, przewlekły ból, który może się wiązać z obniżoną zdolnością do pracy i zwiększoną liczbą dni zwolnień chorobowych. W związku z menopauzą nawet do 80% kobiet na świecie może doświadczyć uderzeń gorąca, stanów niepokoju oraz zaburzeń snu [4]. W Polsce z powodu związanych z menopauzą dolegliwości 42% kobiet rozważało ograniczenie lub zakończenie aktywności zawodowej [5].
Lek. Maja Herman, psychiatrka i psychoterapeutka, zaznacza: - Troska o zdrowie psychiczne kobiet powinna być integralnym elementem wspierania ich ścieżki zawodowej. Na każdym etapie kobiety mierzą z wyzwaniami – od presji stabilizacji w młodym wieku, przez stres związany z łączeniem ról rodzinnych i zawodowych, aż po lęk o własne zdrowie i miejsce na rynku pracy w okresie menopauzy. Te doświadczenia wpływają na poczucie wartości, motywację i energię życiową.
Digitalizacja wspiera kobiety
Nowoczesne narzędzia cyfrowe pozwalają na dostęp do telemedycyny czy aplikacji monitorujących zdrowie, jak również do elastycznych rozwiązań pracy zdalnej. Dzięki nim kobiety mogą dbać o siebie bez rezygnacji z aspiracji zawodowych. Technologie wspierają także edukację i rozwój w dowolnym momencie życia, pomagając łączyć ambicje zawodowe z wyzwaniami zdrowotnymi.
Joanna Pruszyńska-Witkowska, ekspertka kompetencji cyfrowych, zauważa: - Kobiety coraz odważniej wkraczają w obszary zawodowe kojarzone dotychczas raczej z aktywnością mężczyzn, takie jak IT czy technologie. Warto je wspierać i zachęcać, tworząc środowisko pracy, które szanuje ich potrzeby – od zdrowia po elastyczne formy pracy. Wówczas ich potencjał może w pełni rozkwitnąć, a kompetencje cyfrowe stać się realnym atutem w karierze.
Potwierdza to Ewa Krupa – ekspertka analityki danych i liderka w Bayer Digital Hub: - Super jest pracować w środowisku, gdzie możesz być sobą i w pełni wykorzystywać swój potencjał. W miejscu, w którym rozwijasz kompetencje, a jednocześnie czujesz, że różnorodność doświadczeń i perspektyw pracowników są naprawdę doceniane. To środowisko szanuje potrzeby wszystkich, w tym potrzeby zdrowotne kobiet na różnych etapach życia.
Bogusław Tobiasz, szef Digital Hub w Bayer, podsumowuje: - Firmy, które wprowadzają nowoczesne oraz elastyczne rozwiązania dostosowane do cyklu życia kobiet i uwzględniają zmiany w ich zdrowiu i życiu zawodowym, zyskują większe zaangażowanie i motywację pracowniczek. Takie podejście pozwala kobietom rozwijać się w satysfakcjonujący dla nich sposób, a organizacjom - budować silniejsze i bardziej innowacyjne zespoły.
Źródła:
[1] W zależności od źródeł, np. Eurostat https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/0/05/Distribution_of_persons_employed_as_ICT_specialists_2012_and_2022_%28%25%29.png
[2] Bitzer J et al. Open Access J Contraception 2013;4:21–28
[3] Bayer: https://www.bayer.com/en/news-stories/womens-health-diseases
[4] Bayer: https://www.bayer.com/en/news-stories/with-more-science-and-less-silence-menopause-enters-a-new-age
[5] Raport „Niewidzialne w pracy”, 2024, Kulczyk Foundation https://menopauzabeztabu.org.pl/nasz-raport/